Dátum

Mik azok a Fan tokenek

NBA meccsekre egy jegy mára átlagosan 2 600 dollárba kerül. A koronavírus miatti bevételkiesés a csapatoknak is fejtörést okozott, nem csoda, hogy azonnal léptek és szurkolói tokeneket hoztak létre, amivel egy új globális közösséggel tudnak kapcsolatba lépni, ez pedig jelentős bevételt eredményez.

Mik is azok a Fan tokenek? 

A fan-tokenek, amiket jellemzően nagy sportklubok adnak ki és egyfajta fizetőeszközként használhatók, így a sportolók akár direkt módon is tudnak részesülni a rajongók ezirányú támogatásából. A másik út pedig a NFT tokenek, ami lényegében a saját márkás rajongói termékek (merch) digitális térben történő megjelenései. Az NFT tokenekről a cikk második felében olvashatsz.

Mi a szurkolók haszna? 

A csapatsportokban lévő pénzeknek igen nagy részét adják a rajongók. Erre a keresletre a csapatok és akár a sportolók is saját marchendise-t építenek. A pólók, sálak, bögrék vagy akár illatszerek melett nagyon fontos bevételt termelnek a limitált darabszámban kiadott ún. gyűjthető apróságok is, amiknek kizárólag csak eszmei értéke van, szemben az egyéb termékek használati értékével. Az ilyen gyűjtögethető (collectibles) termékeknek hatalmas piaca és még hatalmasabb másodpiaca van. A tengerentúlon mára közel 100 éves hagyománya van a baseball kártyáknak, de Európában is komoly hagyománya van az egyes csapatsportokhoz kapcsolódó limitált darabszámban kiadott gyűjtögethető kártyáknak.

Az utóbbi bő tíz évben bekövetkezett erős digitalizáció, illetve az elmúlt 2 évben a koronavírus miatt felerősödött digitális jelenlét adott komoly löketet a virutálisan gyűjtögethető tokeneknek, hiszen a rajongók egyre több időt töltenek a digitális térben, így egyre inkább fontossá vált, hogy ebben a közegben is ki tudják fejezni támogatásukat a kedvenc csapatuk vagy éppen sportolójuk irányába.

A szurkolói tokenek további előnye, hogy országokon átívelők, azaz egy délamerikai szurkoló eladhatja azt, egy európainak, minden gond nélkül egy szempillantás alatt.

A fan tokenek piacvezető kibocsátója a Socios, CEO-ja úgy fogalmazott: „Birtokolhatsz valamit, amiért jár egy szolgáltatás, de bármikor eladhatod, meg sem kell venned, szóval jobb, mint a hagyományos szurkolói tagsági modellek.” Számos másik cég is bocsátott ki tokeneket, pl: a Sorare , ahol 180 klubbal kapcsolatban vásárolhatunk.

A fan tokenek olyan kriptovaluták, amelyek egyik célja, hogy a birtokosa kisebb horderejű, de a klubbal kapcsolatos kérdésekben szavazni tudjon. A szavazatokért cserébe pedig nyerhetnek ajándéktárgyakat, VIP öltöző bejárást, esetleg részt vehetnek egy edzésen, vagy mérkőzésre nyerhetnek jegyet a VIP páholyba.

Ez sok drukkert érdekel, ami keresletet támaszt a tokenre, az árfolyam az égbe szökik, a tokenekben szűkösség jelentkezik, ami még feljebb strófolja az árat.

Egy Spekulatív lehetőség, hogy a Club piacra önt a birtokában lévő érméből kellő mennyiséget, a token értéke nagyot esik, a klub pedig eredeti árfolyamon visszavásárolja a piacra öntött tokeneket.

A semmiből, a drukkereknek szóló kedvezmény miatt a klub ‘ingyen’ pénzhez jut. A példa elképzelt, de lehetséges: az egész egy hatalmas pénzügyi spekuláció, nincs semmilyen szinten sem szabályozva.

Bizonyos tokennekkel tippelni is lehet annak ellenére, hogy néhány országokban a sportfogadásnak szigorú kereteket szabnak. A tokeneknek saját piaca és értéke van, magasabb volumenben és egyre több cryptotőzsdén is lehet velük kereskedni.

Az FC Barcelona tokenjei a 2.52 dolláros kibocsátási ár-ról elérték a 79.26 dollárt is, közel 3/4 év alatt.

Igaz, most jelentős korrekcióban vannak a csúcshoz képest, ma 18 dolláron jegyzik. Naponta 2,5 millió dollár értékben kereskednek vele. A kapcsolt szolgáltatások miatti értékük mellett a szurkolótábor fanatizmusa is ad egy löketet az árfolyamnak. Míg jelenleg a tokenekből 3,5 millió van forgalomban, a teljes kibocsátott készlete 40 millió.

Európa 40 legnagyobb futballklubja, összesen 206 millió dollár forrást szerzett a Socios tokenjein keresztül, ami idén második negyedévben kezdte meg működését.

Mitől a legmenőbb a Paris Saint-Germain Fan Tokenje?

Az eladási listákon jelenleg megelőzi A FC Barcelona, AC Milan, Juventus és az egyéb csapatok tokenjeit.

PSG tokenek ára erősödött már a Messi-féle megállapodás pletykáira is. 22 dollárról, egészen 61.23 dollárig értékelődött, most 29 dolláron jegyzik. Messi a 41 millió dolláros fizetése mellé még kapott egy meg nem nevezett, de jelentősnek titulált bónusz csomagot is PSG tokenek formájában. Erre a bejelentésre az összes sport token ára megemelkedett. Messi a leg innovatívabb és emellett avantgárd sportmárka lett világszerte.

Mi a helyzet az amerikai sportágakban?

A New York Giants amerikai football csapat partnere lett a Grayscale-nek, ami a kirptobefektetések egyik vezető cége.

Az NFL-ben a csapatok bérkerete maximálva van. A játékosok összfizetése egy csapaton belül nem haladhat meg bizonyos összeget. A bérkeretek folyamatosan emelkedő tendenciát mutatnak, 2003-ban 75,082 m USD volt. A 2006-os szezonra ez számottevő növekedést mutatott, 102 millió dollár lett az összeg. A legutóbbi salary cap 2020-ban már 198,2 millió dollár volt.

A fő előny elég nyilvánvaló: nem fordulhat elő, hogy a gazdagabb csapatok felvásárolnak rengeteg nagy sztárt, mert egyszerűen nem képesek annyit költeni fizetésekre. Ezáltal fennmarad az egyensúly a csapatok között, nem alakulnak ki tartós egyeduralmak.

Jó példa ennek ellenkezőjére a Baseball, ahol nincs salary cap, és pár csapat, többek között a New York Yankeesnél 198,7 millió dollár a játékosok összfizetése, 78,6 millióval több, mint a második „legköltekezőbb” csapatnál.

Az amerikai football clubvezetők számára is megvannak az előnyei a fizetési tetőnek, hiszen a bevételekből nagyobb rész marad az övék. Viszont a többi sporthoz képest alacsonyabb fizetések visszatartó erővel bírnak a sportág iránt, így érthető, ha extra bónuszokkal szeretnék a versenyzőiket motiválni.

A folyamatosan növekvő fizetések nem lesznek tarthatóak a végtelenségig. Egyre nagyobb mennyiségben kell bevonni külső forrásokat, és erre tökéletesen megfelelnek az egyedi tulajdonságokkal felruházható tokenek.

Az NFT tokenek a sportban teljesednek ki igazán

Az NFT (non-fungible tokens), azaz a nem behelyettesíthető érmék, amik egy-egy eseményt tárolnak egy adott pillanatról készült rövid felvételt vagy fotót. Ezidáig ezt a lehetőséget az NBA használta ki a legjobban. A sportolói kártyák gyűjtése ma is őrült iparágat tesz ki. Azonban, egy kártya cseréhez vagy értékesítéshez nem kell fizikailag átadni a kártyát, a blokkláncon tárolt token az, ami átruházható, így biztosítva a gyors árucserét. Ezek a kártyák egyedikek, csak 1 eredeti létezik belőlük és elosztott főkönyvi technológiával védettek. Bármikor kiteheted az internetre, hogy te vagy a tulajdonosa, bárki ellenőrizheti ezt és ennek az értékét, ami igen változó lehet. A kibocsátott kosárlabda pillanatok egy nap alatt 32 millió dolláros forgalmat genreráltak.

El tudod képzelni, hogy megvásárolod Kevin Durant zsákolását és az csak és kizárólag a tiéd lesz? Vagy egy ma még kevésbé ismert sportoló első gólját, ami sztár korában milliókat fog érni? Mi a helyzet a sport királyaival, ma mennyit érne egy brilliáns védés?

A F1 is a lovak közé csap

Az F1 Delta Time oldalán tudunk regisztrálni ahogy egy 7 hetes játékra invitálnak. Az NFT tokenekkel vásárolhatunk autókat, pilótákat, istállókat, vagy akár abroncsokat. Itt nem csak gyűjteni kell a tokeneket, hanem teljesíteni a futamsorozatot, felhasználva a tokenjeinket.

Ez jó üzlet a kriptovalutákat forgalmazó tőzsdéknek is, hiszen a szolgáltatók megjelennek a versenyzők mezén és egy teljesen új ügyfélbázis lép be a kirptók világába. Én látok benne potenciált.